trešdiena, jūnijs 27

Objektīvu ststāstiņi

Šis raksts ir domāts tiem kas man pastāvīgi prasa par fotoaparātiem - "Kādu pirkt, kur pirkt, kāpēc tieši šo" u.t.t. Šoreiz nedaudz izklāstīšu par saviem objektīviem, nu kurus lietoju, kāpēc lietoju un kā lietoju.

Pirmkārt jāpasaka ka es lietoju Canon spoguļkameru EOS20D. Nav jau pārāk jauna, bet pagaidām nav vēlmes mainīt uz ko jaunāku, proti vienīgais jaunākais modelis šajā klasē ir EOS30D, kurš ļoti minimāli atšķiras no priekšteča - nu ir šādas tādas izmaiņas, bet lielākoties kosmētiska rakstura - lielāks LCD ekrāns, nedaudz paplašinātas iestādījumu funkcijas un iespējas (tiem kuru tas interesē var vairāk palasīt par tām izmaiņām www.dpreview.com lapā). Matrica kamerā tā pati 8 Mpix. Tā ka jēgas man mainīt savu 20D uz 30D neredzu. Iesējams ka kad parādīsies 40D un izmaiņu kamerā būs vairāk un tās man patiešām būs vajadzīgas tad padomāšu par Upgrade. Bet nu par objektīviem.

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6
Apskats | Cena: ~50 Ls

Šis objektīvs gāja komplektā ar EOS20D. Vārdu sakot pirku KIT komplektu tāpēc ka vienkārši cita "platleņķa", jeb objektīva parastai fotografēšanai, man nebija. Vēl pirms kameras biju nopircis 100-300mm objektīvu, bet ar tādu "trubu" fotografēt Rīgas ielas, Macro, pasākumus un vienkārši SnapShot kadrus bija pagrūti. Naudas lai nopirkt kādu nopietnāku Kit'a stiklu arī nebija, tāpēc arī EF-S 18-55mm man sākumam ļoti noderēja.
Jāsaka ka vīlies šajā objektīvā nebiju. Jā ir tas tāds "plastmasīgs" un kā daži teiktu "zvaigznes no debesīm neķer", bet par savu cenu tas noteikti atmaksājas, it īpaši ja spoguļkamera tiek pirkta pirmo reizi un nav zināms ko tālāk gribās ar to fotografēt. Viennozīmīgi iesaku visiem iesācējiem ņemt kameru kopā ar šo Kit'a stiklu.

Canon EF 100-300mm f/4.5-5.6 USM
Apskats | Cena: ~200 Ls

Mans pirmais objektīvs. Kā jau minēju augstāk, tad to nopirku vēl pirms pašas kameras. Tā nu sagadījās ka pētot un štukojot kādu tad kameru man pirkt (varianti bija vai nu 350D, vai 20D) patrāpījās sludinājums, kur viens pa praktiski 50% no veikala cenas pārdeva šo objektīvu. Tā kā galvenais mērķis fotoaparāta iegādei bija hokeja fotografēšana un arī izlasot kaudzi ar aprakstiem par šo objektīvu, nācu pie slēdziena ka šis pirkums man ir ļoti izdevīgs. Vēlāk es patiešām pārliecinājos ka EF 100-300mm patiešām ir lielisks objektīvs. Savu cenu tas atstrādā uz visiem 100%, un pat ja es to pirktu veikalā pa 200 Ls tas noteikti atmaksātos. Ar šo stiklu esmu uzņēmis nevienu vien skaistu kadru.
No sliktām īpašībām varu tik pateikt ka "truba" mēdz šad tad izbraukt, respektīvi objektīvs nav tik kvalitatīvi izgatavots kā teiksim L klases stikli un ar laiku izļurkājas, bet uz fotogrāfiju kvalitāti tas neatspoguļojas. Vienīgi tā lietošana ar laiku kļūst drusku komplicēta, nu Zoom gredzens griežas ar ne lieliem rāvieniem (nevar to Zoomot "maigi"). Arī pēc 200mm bildes nav tik dzidras.
Fotogrāfiju piemērus var apskatīties manā Web lapā.

Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
Apskats | Cena: ~400 Ls

Šo objektīvu nopirku apmēram 4 mēnešus pēc kameras pirkšanas. Pirku speciāli lai varētu aizvietot Kit'a stiklu. Varētu jau protams nopirkt to uzreiz (bija pārdošanā arī komplekts ar šo Kit'u), bet nu nebija man tik daudz tās naudas lai varētu to atļauties nopirkt uzreiz ar kameru.
Šī objektīva pirkšanu biju ieplānojis ar braucienu uz Krimu. Domāju ņemt līdzi ceļojumā tikai vienu stiklu, lai nav jānēsā sev līdzi liels svars. Iepriekšējais Kit'a stikls (18-55) ar nebija slikts, bet tomēr gribējās ko labāku un ar lielāku Zoom iespēju. Kā arī labi noderētu objektīva stabilizācija fotografējot tumšākos apstākļos. Cenas ziņā šis objektīvs nav tik izdevīgs (cenai jābūt manuprāt kā minimums uz 100 Ls zemākai), lielu lomu cenā spēlē objektīva popularitāte jo šis fokusa diapazons ir ļoti universāls un plaši pielietojams... nu kā ikdienas fotografēšanai, ceļojumiem. Objektīvs nav pārāk smags un neaizņemt pārāk daudz vietas. Tāpēc arī pieprasīts šis stikls ir vairāk un Canon's var tam uzgriezt cenu.
Nožēlojis šo pirkumu neesmu, ceļojumā tas ļoti noderēja, kā arī ikdienas lietošanā ir ērts. Varu vēl piebilst ka ar viņu sanāk arī tīri ciešamas Macro bildes (nu ja puķu fotogrāfiju var nosaukt par macro).
Fotogrāfiju piemērus var apskatīties manā Web lapā.

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM
Apskats | Cena: ~280 Ls

Nopirku to speciāli Macro fotografēšanai, kā arī lai būtu kāds "gaišāks"
stikls. Kopumā esmu nedaudz vīlies. No Macro bildēm nesagaidīju tādu efektu kuru cerēju, bet iespējams ka vienkārši neprotu to tā īsti izmantot. Gan jau ar laiku iemācīšos. Patreiz šo objektīvu izmantoju galvenokārt portretu fotografēšanai. Fokusa attālums ir tuvs "portretniekam", kā arī gaissmasspēja nav zemē metama.
Ja varētu "atspēlēt" tad laikam jau šo naudu būtu iztērējis kam citam, bet nu kas izdarīts tas izdarīts. Ļoti jau stipri par pirkumu nenožēloju, savi plusi šim objektīvam arī ir - galvenais jau ir f/2.8 gaissmasspēja un minimāli optiskie kropļojumi.
Fotogrāfiju piemērus var apskatīties manā Web lapā.

Pagaidām tas ir viss. Ceru un sapņoju par Canon EF 70-200 f/2.8 USM objektīvu, cena tam protams fantastiska bet arī iespējas lielas. Plānoju to kādreiz nopirkt un nomainīt savu veco 100-300 stiklu lai varētu kvalitatīvāk fotografēt hokeju.

2 komentāri:

Anonīms teica...

A Tev ar to 70-200 2.8 nebūs par īsu, lai bildētu hokeju? Uz cik mm pašlaik pārsvarā sanāk bildēt?

Pats kaut kādi metu acis uz šādiem:
- Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di-II LD - lai gan diapazons šaurs, ļoti labi sanāks aizstāt Kitu, jo objektīvs ir ĻOTI ass, ātrs, labs, utt... Pats arī agrāk domāju par EF-S 17-85, bet nu parāk sliktas atsauksmes. Ja vēl cena nesamērīgi augsta - tad nu gan man nevajag. Pie tam tas Tamrons ir līdzvērtīgs dažam labam L klases objektīvam asuma ziņā.

- EF 100-400 4.5-5.6L IS USM - baigi labs un baigi universāls objektīvs. Cena gan acīs kož, bet gan jau kādreiz sakrāšu naudu. Kvalitāte visā diapazonā laba, utt. Vienīgi patumšs. Bet tas nekas.

- EF 100mm 2.8 Macro arī par labu atdzīts. Galu galā šis ir EF, nevis EF-S (kā Tavs 60mm), kas varbūt nākotnē noderēs, ja izdomāšu kaut ko no 5D sērījas... :) Pie tam cenas atšķirība no EF-S 60 - minimāla.

Principā tuvākā nākotnē to Tamronu plānoju. Pārējais - kaut kad... :)

nbinc teica...

Nu es jau pirms izdomāju ka man to 70-200 gribās izpētiju visus par un pret.

Protams tos lieko 100mm garajā galā it kā verētu pietrūkt, bet cik esmu izpētijis savas patreizējās hokeja fotogrāfijas tad lietotākais diapazons ir 100-180mm. Ar lietotāko dizpazonu es domāju nevis to ko es izmantoju hallee, bet to kuras bildes galu galaa ir atstātas pēc atsijāšanas un sortēšanas.

Ar to gribēju teikt ka 100-300 objektīva izmantošana virs ~200mm nav tik kvalitatīva. It kā jau to zinu palasoties visādus Interneta testus ka garajā galā tas 100-300 vairāk smērē, bet nu fotografējot jau neiesi skatīties cik tur to mm uzgriezās :) tāpēc mājās dzēšot sliktās bildes tas diapazons pats "izkrīt no lietošanas".

Par labu jaunajam 70-200 varētu minēt to ka ir "platais" gals no 70mm kura man ik pa brīdim tam 100-300 pietrūkst - nu kad stāvu pie vārtiem un fotografēju Action.

Es jau biju pāris spēles testējis 70-200 f/4.0 un fokusa diapazons man patika, tā ka iepērkot to f/2.8 liels pārsteigums man nebūs.

Par to tavu izvēli Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di-II LD, arī esmu dzirdējis labas atsauksmes... tā ka krāj un gatavojies labiem kadriem :)